Hledáte-li nějakou informaci na internetu, nejlepší nebo nejlevnější zboží, program kina, obrázky nebo filmy, pak zcela jistě použijete internetový vyhledávač. U nás jsou nejpopulárnějšími vyhledávači český Seznam a mezinárodní Google.
S tím jak se od počátku devadesátých let rozvíjel internet, rozvíjely se i vyhledávače. Dříve bylo hlavním kritériem pro optimální funkci vyhledávačů zadávání těch správných klíčových slov do článků, a tak bylo možné objevit tak krkolomné texty, že vám z neustálého opakování slov zmizel smysl článku nebo internetové nabídky. Dnes se vyhledávače zaměřují hlavně na obsah webových stránek, a proto se autoři článků a online magazínů snaží svým čtenářům nabídnout co nejpestřejší obsah.
Google a Seznam využívají takzvané automatické softwarové roboty, kterým se také říká spidery nebo crawlery. Tito roboti neustále sledují obsah internetu a navštěvují neuvěřitelnou rychlostí stránku po stránce, kterou tak zvaně indexují. Indexy vytvářejí z každého hypertextového odkazu (většina lidí to zná jako adresu nebo link) na celé síti a budují si tak vlastní seznam, který na základě obsahu dané stránky vyhodnocují jako relevantní nebo nerelevantní. Metodiku, kterou vyhledávače určují relevantnost, neznáme, ale zpravidla jde o analýzu obsahu stránky a množství odkazů, které na ní směřuje. Důležitý je také popisek webu. Google má prý několik stovek kritérií podle nichž se sortují vyhledávané stránky.
Tomu, aby se právě Vaše stránky objevovaly na prvních místech ve výsledcích vyhledávání, se věnuje řada profesí, například SEO specialisté, kreativní copywriteři, linkbuideři a další nová odvětví.
Důležité je také hodnocení Page Rank. Jedná se o algoritmus, který vyhodnocuje důležitost webových stránek podle stupnice 0 – 1. Page Rank je vypracován na základě toho, kolik stránek na danou adresu odkazuje. Také samozřejmě počítá s důležitostí odkazující i odkazované stránky.
Práce vyhledávačů je věda. Na druhou stranu optimalizovat stránky pro vyhledávač je také hodně složitý úkol.