Motorový olej se řadí mezi provozní kapaliny a je považován za běžné spotřební zboží. Tomu také odpovídá jeho cena, která pro spalovací motor osobního auta většinou nepřesáhne tisíc korun. Jeho kompletní výměna nepředstavuje žádnou velkou zátěž a rozhodně se nevyplatí riskovat zbytečné prodlužování intervalu doporučené výměny.

technologie

Při nákupu ojetého vozidla se také v zásadě vyplatí výměnu provést ihned, zvláště tehdy, nemáte-li k dispozici přesné údaje o tomto úkonu v servisní knížce, a také nemáte představu, za jakých podmínek byl vůz provozován.

Dbejte na přesnou specifikaci uváděnou výrobcem

Chystáte-li se provést kompletní výměnu maziva svépomocí, anebo svěřit tuto operaci odborníkům, prvním bodem, od něhož se musíte odrazit, je zjištění tzv. specifikací udávaných výrobcem. Ty se dělí do dvou veličin, první je výkonnostní norma (např. ACEA A3) a druhou viskozita (např. 10W-40, 5W-40). Žádná automobilka ovšem neuvádí v manuálu přímo značku výrobce olejů, to by podporovalo nepovolenou formu hospodářské soutěže. Spotřebitel má však v tomto směru výhodu, neboť ať zvolí značkového výrobce Castrol, Total, Molykote, Shell, Mobil a další, anebo sáhne po levném oleji, vždy musí být dodrženy výše uvedené normy. Všichni producenti jsou povinni tyto specifikace zajistit, jinak by přišli o výrobní licenci, tím pádem zvolíte-li správný typ uvedený v příručce od vašeho vozu, nemůžete motoru uškodit.

nový motor

Hodnoty specifikací jsou pro vás směrodatné, ale jestliže se rozhodnete využít maziva s vyšší třídou, nic podstatného se nestane – motor poběží i v tomto případě, neočekávejte však od tohoto kroku žádné zásadní pozitivní změny, pouze utratíte větší obnos.
Důležité je také pamatovat na zásadu nemíchat vzájemně syntetická a minerální maziva. Jakmile bude pod kapotou nové médium, poznamenejte si někam jeho hodnoty a při dolévání dbejte na shodnou náplň, anebo si po celkové výměně pořiďte litr nebo dva navíc na případné dolévání.

Published by si-sawa.cz